Pages

Subscribe:

Wednesday, 3 February 2016

Tips Memilih Sabun Pencuci Botol Susu

Dalam pasaran ada banyak sangat sabun pencuci botol, tak tahu nak pilih yang mana satu. Jenama apa yang selamat? Jenama apa yang berbaloi dari segi harga dan kekerapan pengunaan? Sehari berapa kali cuci botol susu anak, banyak kali kan betul tak. Maklum la, buat minum masuk dalam badan kalau mengandungi bahan kimia berbahaya boleh memudaratkan pula. Kalau elok tapi mahal sangat pun pening jugak nak cekau duit.







Ok, jom tengok aspek yang perlu diambil berat semasa memilih sabun pencuci botol susu.





1. Berasaskan bahan semulajadi/organik

Sebolehnya agen buih atau dikenali sebagai surfaktan (surfuctant) diperbuat dari bahan semulajadi bukannya bahan kimia berbahaya.


2. Hypoallergenic

Hypoallergenic adalah sifat produk yang tidak menyebabkan alergik. Misalnya  Diethanolamine (DEA) dan sodium dedecylbenzensulfonate berbahaya kerana bahan tersebut boleh merengsakan kulit dan mata. Jadi elakkan dari membeli sabun yang mengandungi bahan tersebut.


3. Tanpa Fosfat

Fosfat sekiranya diambil berlebihan (misal kata cuci tak bersih atau ada saki baki sabun pada botol) boleh menyebabkan kanser paru-paru. Dari segi alam sekitar pula, lebihan detergen yang masuk dalam pembentungan boleh menyebabkan pertumbuhan alga yang pesat sekaligus mengganggu ekosistem sungai.


4.  Tanpa Klorin

Klorin boleh menyebabkan kanser, menganggu kesuburan dan menggangu sistem pernafasan.


5. Tanpa Bahan Pewarna

Tak payah cakap banyak, semua orang tahu bahaya bahan pewarna antaranya penyebab kanser.


6. pH Seimbang

Bila pH seimbang kulit pun tak kering, maksudnya lembut pada tangan. Sesuai utk orang yang kulit sensetif.



Ada cadangan jenama tak?


Cadangan sabun pencuci botol yang selamat tanpa bahan kimia, pekat dan berbaloi adalah
Shaklee Dish Wash Concentrate. Kenapa kena pilih pencuci ni?

1. Tanpa bahan kimia berbahaya, diperbuat dari jagung dan kelapa.
2. Tanpa fosfat
3. Tanpa klorin
4. pH seimbang
5. Sangat pekat, hanya setitik dua sahaja diperlukan setiap cucian botol susu.
6. Mudah menanggalkan lemak susu walaupun lambat basuh botol sampai berkerak
7. Mudah menanggalkan kotoran berminyak

Harga? hanya RM 29.68 untuk 16oz. Percaya tak saya pakai sebotol setahun hanya utk cuci botol susu. Kadang2 cuci jugak pinggan mangkuk. Sangat tahan lama sebab setiap kali cuci botol cuma setitis dua jer diperlukan. Tapi hasilnya sangat bersih.


Kalau berminat boleh whatsapp 018-3770904
 Yang ni saya beli July 2014 tapi masih   ada lagi sikit



Botol baru ni pulak entah berapa lama boleh habis. Serius jimat pakai setahun cuma RM 29.68 jerrr kenapa ada sen sen tu???? hmmmm GST la hmmmmn





Friday, 8 January 2016

Minor Strok Akibat Tekanan Darah Tinggi

Assalamualaikum, bulan lepas seorang pelanggan saya mengalami minor strok sebelah kiri badan akibat tekanan darah yang terlalu tinggi sekitar 200 bacaannya dan terpaksa dimasukkan ke wad.

Selepas hampir 2 minggu bacaan tekanan darah beliau turun 117 dan selamat dari strok. MasyaAllah Alhamdulillah sesungguhnya yang memberi penyakit dan Allah jualah yang menyembuhkan. 


Saya sangat risau kerana ada saja kes strok yg saya terima tak kira usia. Jagalah kesihatan anda sebelum terkena.





Strok Muka

Assalamualaikum, baru- baru ni ada seorang customer saya seorang cikgu sangat risau bila kena strok muka sebab tak boleh gerakkan mulut. Berkat kesabaran beliau kini beliau bertambah baik. Syukur Alhamdulillah, segala puji bagi Allah Tuhan Sekalian Alam.



ANDA NAK CUBA?