Pages

Subscribe:

Thursday, 26 March 2015

Sakit Pinggang dan Belakang Selepas Bersalin

Awal2 lepas bersalin Rania, aku selalu sakit belakang terutama bahagian yang kena bius masa operate czer tu. Kalau lambat makan je masuk angin tapi serang kat part tu jugak. Aku tak sure jenis analgesic apa tapi yang pasti bukan epidural, sebab sebelum cucuk tu aku sempat tanya kat doktor tu epidural ke. Dia kata tu bukan tapi lagi kuat dari epidural. Sebab kes aku emergency, fetal distress dah berak dalam perut. Benda tu lagi cepat dari epidural kesan kebasnya dalam 10 minit. Kalau epidural 20-30mins menurut doktor tu lah. 




Banyak cerita aku dengar bius ni boleh menyebabkan sakit belakang, menyebabkan jadi pelupa la tapi aku sendiri tak tahu sejauh mana kebenarannya. Mungkin jugak lepas bersalin aku kurang kalsium sebab Rania dah serap habis during pregnancy. Wallahualam. 




Aku bercerita dengan kawan aku sorang ni, rupanya dia pun pernah ambik epidural masa bersalin. Lepas bersalin selalu sakit2 belakang sampai  tak boleh memijak. Tapi dia bijak, dia try makan OSTEMATRIK. Lepas amalkan memang banyak perubahan. Dah tak sakit belakang lagi. Duhhhh sekali lagi, this time aku memang aku terus order OSTEMATRIK. Duit boleh cari, badan sakit sendiri tanggung ma.




Pengalaman aku makan ostematrik, 1st time makan aku ambik 2 biji jer dulu malam tu. Aku takut healing crisis badan aku t ak boleh tahan. Malam tu tido nyenyak jer, esok pai badan rasa best takde lenguh2 sengal. Maklom la selalunya dah seharian jaga anak dengan kerja rumah memang badan sengal2 lah kan. 2nd day makan ambik 2 biji jugak, terjaga tengah malam. Badan rasa bisa2 sengal. Ni semua healing crisis. Tapi malam tu aku rasa sakit gila bahagian tangan. Banyak toksik la tu kat tangan. 




Aku memang dah ready dengan healing crisis ni, sebab petanda sesuatu produk kesihatan tu bagus atau tidak, bila korang rasa "bertambah sakit" tu maksudnya suplement tu dah bertindak balas dengan badan yang bermasalah. Rasa sakit pada otot dan sendi tu maksudnya badan aku berasid, toksin berkumpul dibahagian sakit tu. Frankly speaking, aku dah makan banyak brand kalsium sebelum ni, langsung tak kena healing crisis macam  ni. Serius. Tapi lepas tu memang aku dah takde sakit2 pinggang lenguh2 badan. Alhamdulillah. Aku just share pengalaman aku jer. Nak tolong orang senasib aku.






0 comments:

Post a Comment